En liten inledning kanske?

Såååå...

Hur började det?
Jo, för en herrans massa år sedan så gick jag Hotell och Restaurang linjen på Östra Gymnasiet, Umeå eftersom jag alltid varit intresserad av matlagning och allt runtikring det. Men efter att studierna var avslutade så var jag som många andra redan less på den nu inslagna banan, och bestämde mig för att ge upp alla försök till en karriär inom den riktiga restaurangbranchen.
Efter en kortare tids arbetslöshet och vikariat som skolköksbiträde och servitör råkade jag av en slump få jobb på McDonalds och där är jag fast ännu.

Intresset för matlagning lades i princip på hyllan. Ju enklare desto bättre var ledorden, och falukorv och makaroner regerade i köket under många år *ryyyyys*

Så har det fortsatt tills helt nyligt faktiskt. För bara ett par månader sedan så satt jag en kväll och zappade och råkade så fastna på TV4+ och det förnämliga programmet "Vad blir det för mat". Sen den dagen ser vår vardags-meny helt annorlunda ut.
Pär Morberg är numera vår husgud och min stora inspirationskälla i köket.
Han fick det som jag glömt bort sen studenten att bubbla upp till ytan igen, och falukorv och makaroner har bytts ut mot bra mycket mer inspirerande matlagning. Nu när jag är föräldraledig så har jag verkligen tid att spendera lite tid i köket och det är mycket välkommet.
Finare kött/fisk/fågel och färska råvaror har återigen gjort intåg i vårt liv, och man kan inte säga annat än att gommen är gladare än någonsin! Jag har tillochmed gett mig i kast med att lära mig baka, något som jag tidigare tycket riktigt illa om. Och se på fan... det är ju riktigt roligt!

Nu för tiden är pulversåser och halvfabrikat nästintill bannlysta (okej... en fiskpinne eller två har faktiskt tillagats emellanåt, men det kan vi väl tala tyst om).

När jag för ett par veckor sedan, för första gången i mitt liv gjorde en sån trivial sak som köttsoppa (ack en sådan smaksensation! Det som finns på burk borde knappt få kallas köttsoppa.) började jag fundera på om man inte skulle starta en blogg för att om inte annat kunna gå tillbaka och se vad man gjort och kanske i efterhand kunna lära sig mer av sig själv. Jag tog tillochmed fram kameran och tog några snabba bilder på det färdiga resultatet, som jag kan lägga upp senare.
Nu har alltså den tanken mognat tillräckligt för att äntligen komma till skott.
Så framöver ska jag försöka nån gång då och då skriva lite om vad jag lagat och hur det blev.
Ska även försöka klämma in lite dryckestips och annat skoj.

Nå... nu får det vara nog för stunden, sängen hägrar...

Kommentarer
Postat av: Helena

2009-04-09 @ 02:48:12
URL: http://biotoxina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0