Isterband

Ursäkta för det dåliga flödet av inlägg den senaste tiden, sjuk och för mycket att göra har gjort bloggen lidande. Ska försöka skärpa mig framöver.

Idag var det isterband på menyn, och en av mina absoluta favoriträtter!
Till det serverar vi dill och gräslöksstuvad potatis, inlagda rödbetor och en liten klick dijon senap.
Svensk husmanskost på hög nivå. Smak kombinationen syrligt isterband, sötman från rödbetorna tillsammans med sältan i senapen och den lena och krämiga stuvningen är så klockren.

En liten faktasnutt om isterband från Wikipedia:
"

Isterband ( Hängekorv kallas den i Vetlandatrakten ) är en lättrökt, "grovkornig" korv, ofta med syrlig smak. Den innehåller bland annat fläskkött, korngryn och potatis. Den finns i olika varianter, bland annat som småländska isterband, och serveras stekt med exempelvis stuvad potatis och inlagda rödbetor. Isterband var förr i tiden, främst i södra Sverige, mycket populärt på julbord och smörgåsbord.

Isterband är alltid en korv med en viss syrlighet och det ursprungliga sättet att få fram denna syrlighet var att låta de färdigstoppade korvarna hänga i ovanför vedspisen och torka, varvid de naturligt förekommande mjölksyrabakterierna i korven förökade sig och bidrog till den syrliga smaken. Charkuterifabrikerna idag kan få fram denna smak på andra sätt. Isterbandet är oftast gjord på fläskkött och alltid utdrygad med potatis eller gryn, eller bådadera. Oftast är det korngryn i isterbandet men även risgryn är vanligt. Havregryn kan förekomma i vissa recept. Numera är det sällsynt med isterband som bara innehåller potatis. Orökta isterband kallas för "torkade" och dessa finns att köpa av olika fabrikat åtminstone i Småland, som kan betraktas som hemorten för denna korvsort. Isterband lär vara den enda genuint svenska korvsorten utan motsvarighet i andra länder.
"

Om ni mot förmodan inte smakat isterband så är det verkligen något att rekomendera!
Det finns en halv uppsjö av olika märken att välja på i matvarubutikernas kyldiskar, och alla har sina egenheter. Det är bara till att prova sig fram. För min del är det Lithells Småländska Isterband, Lammhults eller Lönneberga Isterband som gäller.


Kommentarer
Postat av: Helena

jag blir alltid så hungrig när jag läser här -_-

2009-05-11 @ 23:25:31
URL: http://biotoxina.blogg.se/
Postat av: Kim

Det är ju det som är meningen! ;)

Love You!

2009-05-11 @ 23:42:39
URL: http://biotoxin.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Åh, isterband! Jag brukar hålla mig till Lammhults men såg nu att de fått in Lönnebergas på Hemköp, så jag ska ge mig i akt med dem nästa gång.

2009-11-25 @ 16:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0