Påskmiddag

Tjoho! Påskmiddag hemma för första gången.
Kändes lite konstigt, men det gick bra ändå. Ställde mig och gjorde köttbullar imorse, inte nått man gör speciellt ofta men det är ack så värt besväret! Köttbullar har varit lite av en favorit ända sedan blöjåldern och ligger fortfarande höööögt upp på listan. De köttbullar jag är van vid är inte direkt de "klassiska svenska", utan en mer utvecklad form av dem.

Mamma Dahlbergs Köttbullar

2 kg köttfärs
2 ägg
1-2 rivna gula lökar
0,5-1 dl grädde (beror lite på köttfärsens kvallitet. Smeten måste vara ordentligt fast)
ca 3 msk senap (vanlig eller dijon beroende på tillfälle)
2-3 msk nymalen kryddpeppar
3-4 msk aromat (jag vet att det är lite fusk att använda aromat, men just till köttbullar/biffar är det suveränt!)
3-4 msk curry (en aning oortodoxt kan tyckas, men det ger en fantastisk doft mer än smak)
2-4 rivna vitlöksklyftor om andan faller på
ett par nypor flingsalt och en dutt nymalen vitpeppar

Alla mått är relativa, man får provsteka sig fram eller smaka av smeten rå, allt efter tycke och smak.
Lägg gärna märke till att det inte är nått blötlagt ströbröd i smeten. Jag anser att det är ren och skär dumhet att tillsätta sånt i köttbullar/biffar. Det enda det gör är att anrättningen får en degigare konsistens och mindre köttsmak.
Ursprunget till sedvänjan att ha blötlagt ströbröd/formfranska kommer från förr då kött var dyrt och man tog till alla knep för att dryga ut maten så mycket som möjligt. Personligen tycker jag att det förstör både smak och konsistens, så jag väljer bort det vid tillagning, men gillar man det så går det självklart bra att ha med det också.

 Här får man ett litet hum om hur mycket kryddor som faktiskt krävs. Jag försöker lära Jonathan hur man rullar köttbullar.  


Eftersom det blev lite bestämt i en handvändning att vi skulle ha en egen påskmiddag hemma fick det bli lite panikhandlande på Coop Nära, och döm om min förvåning när de inte hade några prinskorvar hemma *snyfft*
Så det fick bli en bantad variant av det klassiska påskbordet helt enkelt. Janssons Frestelse hoppade vi över av den enkla anledningen att jag är den enda i familjen som äter det och jag har aldrig gjort det förut (är en nyfrälst när det gäller Janssons). 

Vi inledde det hela med en liten toast skagen a'la Kim till de vuxna, inte helt oävet om jag får säga det själv.
Det måste nog vara världens mest tacksamma förrätt.
Smörstekt baguette med skagenröra, skivad avokado, handpillade räkor och en dillkvist.
   Yummy!

Sen blev det sill, potatis och ägghalvor med kaviar/hemslagen citronmajonäs och handpillade räkor.
Handpillade räkor är ett måste till alla anrättningar som kräver räkor. Saltlake räkor smakar ju bara gammal fisk och är helt utan spänst i köttet. Så nu tycker jag att vi alla slår ett slag för smaken, och slutar helt unisont att köpa fadda och snuskiga saltlakeräkor/färdigskalade räkor!
Och som en liten bonus får man en hel massa lätt illaluktande räkskal att koka fond på! Underbart till räksoppan!
Inga j*vla saltlake räkor här inte!


Efter sillen blev det alltså köttbullar, ååååååh dessa köttbullar, och en klassisk griljerad skinka.
Och såklart hårt tunnbröd och äkta smör, ingenting annat duger till högtidsmåltiderna!

Inte fy skam!

Allt detta avnjuts SÅKLART med iskall påskmust! Och så kanske det slank ner en liten mörk pilsner till sillen, svårt att låta bli. Sillens sälta och syrlighet gifter sig fint med ett mustigt mörkt öl.

Nå, nu tror jag att jag har ravlat nog för ikväll... Dags för dessert. Glass i stora lass!

Lev väl och Glad Påsk!

Kommentarer
Postat av: asm

om du skippar påskmusten så lät det riktigt gott =)



härmed får du även en stående inbjudan att komma och äta janzon i det glad/schmidska hemmet ;)

2009-04-12 @ 20:15:06
URL: http://jaktinorr.blogspot.com
Postat av: marie dahlberg

oj så fint du gjort, du är så duktig och hoppas att mammas köttbullar smakade gott :)

Fast vi saknade er här men det tar vi igen sedan.

2009-04-12 @ 20:43:24
Postat av: Helena

Tack för en trevlig kväll älskling ♥

2009-04-13 @ 15:25:12
URL: http://biotoxina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0